Ändamålsenlig skyddsutrustning
Var noga med att alltid bära ändamålsenlig skyddsutrustning inklusive en hjälm när du åker på din elektriska skateboard. Åk på släta ytor och undvika osäkra situationer.
En krasch när man åker på en eldriven skateboard i full fart kan orsaka allvarliga skador, eller värre. Var försiktig och uppmärksam på din omgivning, även om du är en erfaren åkare.
Inte under några som helst omständigheter kommer vi (KCKFLP Sweden AB) täcka eller hållas ansvariga för någon typ av skada, förstörd egendom eller tredje parts-skada som orsakats av våra produkter. Skötsel och användning är 100% köparen/användarens ansvar.
Laglighet
Lagligheten för elektriska skateboards är för närvarande något av en gråzon. Kalifornien å ena sidan antog en lag i oktober 2015 som gör det lagligt att åka elektriska skateboards varhelst du kan cykla. Å andra sidan har många länder inga lagar alls kring användningen av elektriska skateboards och i andra länder klassificeras elektriska skateboards som elektriska cyklar.
Eftersom elektriska skateboards och andra elfordon är mycket miljövänliga tror vi uppriktigt att många länder kommer att följa i Kaliforniens fotspår.
Ansvaret för var du väljer att åka och hur du använder våra produkter är 100% ditt. Var noga med att kontrollera lagstiftningen innan du kör din elektriska skateboard på gatan.
Laddning- och batterisäkerhet
De flesta elektriska skateboards använder litiumjonbatterier, samma batterier som används i bärbara datorer och mobiltelefoner. Vätskan inuti dessa batterier är brandfarlig, så du måste vara försiktig.
Först och främst bör du ALDRIG ladda batteriet över natten eller ladda batteriet längre än vad som anges. I genomsnitt tar det cirka två timmar. Inte någonsin ska du heller lämna det obevakat när det laddar och ladda aldrig ett batteri som har skadats på något sätt.
Låt det alltid svalna en timme innan du ansluter det i laddaren. Håll det borta från lättantändliga föremål och dra ur laddaren från skateboard och uttag så snart laddningen är klar.
Det är väldigt viktigt att du endast använder den för produkten avsedda laddaren.
Använd aldrig en annan laddare än den avsedda, eftersom det kan innebära en allvarlig brandrisk.
Körförhållanden
Kör aldrig din bräda under våta eller hala förhållanden. Även om de flesta elektriska skateboards är vattentåliga, är de inte vattentäta. Om vatten tränger in i elektriska komponenter kommer du att få allvarliga problem.
Det är inte säkert heller, vägarna blir hala och risken för att råka ut för en allvarlig olycka är överhängande.
Även om din bräda är en gatubräda, sträva alltid efter att åka på rena vägar. Salt och finkornig sand kan om du har otur nå motorerna. Åk inte på stränder eller på slaskiga vägar.
Underhåll
En elektrisk skateboard kan vara en stor investering. Då är det klokt att ta hand om både brädan och batteriet på bästa sätt, för att de ska hålla länge.
Efter varje körning bör du dekonstruera och rengöra lager, hårdvara, hjul, truckar, däck, och batteri. Använd en mjuk torr handduk och var särskilt försiktig med batteriet och elektriska komponenter. Se till att alla synliga skruvar och muttrar är ordentligt fastskruvade.
Skötselråd för batterier
- Vid temperaturer under 10 plusgrader rekommenderar vi att man förvarar batteriet inomhus när det inte används. Batteriet kan tappa 20 procent av kapaciteten vid nollgradigt och 40 procent om det är -15 °C.
- Kör batteriet tomt lite då och då – men inte fullständigt tomt då det kan skada batterierna.
- Vid långtidsförvaring, till exempel över vintern, bör batterierna varken vara fulladdade eller urladdade, utan laddade till 50–70 procent för att batteriet ska hålla så länge som möjligt.
- Säger batteriindikatorn att batteriet är tomt så är det dags att ladda.
- Kontrollera batteriet och ladda det eventuellt varannan månad vid långtidsförvaring.
- Låt inte ett fulladdat batteri stå kvar i laddaren under en längre period.
Allmänt
Lär känna din bräda. Börja långsamt och lär dig.
Om under en åktur något inte känns helt rätt. Stanna och kontakta antingen oss eller tillverkaren.
Vi brukar göra jämförelsen med en bil:
“Om det här var en bil, skulle jag då köra på motorvägen i 100km/h?”